vrijdag 22 december 2017

Voorbereidingen voor de kerst

Vegetarisch eten
Voordat ik begin over de voorbereidingen voor de kerst wil ik eerst even terug komen op mijn melding van vorige week wat betreft vegetarisch eten.
Vorige week namelijk, heb ik verteld over een restaurant waar wij bloemkool met daarover een kaassaus hebben teruggestuurd daar wij van mening zijn dat de reguliere kaas niet vegetarisch is. Zowel de ober als iemand die reageerde op mijn blog (nee, namen noemen doe ik niet), waren van mening dat kaas wel degelijk vegetarisch is.
Graag wil ik hierbij heel duidelijk maken dat de meeste kaas absoluut NIET vegetarisch is. Bij kaas wordt meestal het stremsel van een kalf als bindmiddel gebruikt.
Als kaas vegetarisch is, wordt er gebruik gemaakt van microbieel stremsel. Op de verpakking wordt er dan een V tje aangegeven. Veel mensen zijn zich hier niet van bewust.


Handig tasje
Het komt wel eens voor dat, wanneer we als gezin weg gaan, ik niet alles mee hoef te nemen van wat ik normaal gesproken in mijn schoudertas heb (autopapieren bijvoorbeeld). Om dan een ruime tas mee te nemen die voor 3 kwart leeg is vind ik dus onzin.

Vandaar dat ik dit tasje maar weer eens maakte. Ik heb 'm uit  het boekje "zo geknipt! deel 1" gehaald, waar  ik  een aantal jaren geleden op heb getrakteerd.


Het tasje is ruim genoeg voor m'n portomonee, telefoon en een pakje zakdoekjes. Lekker mijn eigen draai eraan gegeven, dus precies zoals ik dat zelf graag wil.




T shirtjes maken
Vorige week heb ik op de markt in Amsterdam wat leuke stofjes gescoord (zie foto's vorige week). Ondanks dat mijn borduurwerk nog niet klaar is, kon ik het niet laten om vast de schaar in 1 van de stofjes te zetten voor het maken van een shirtje.

 Eerder heb ik al het patroon Antonella van Farbenmix en aangezien dit patroon me goed bevalt, heb ik dus besloten 'm dus nog maar eens te maken.
Makkelijk draagbare shirtjes zijn nooit weg denk ik.


Kerstperikelen
Dit jaar ben ik, volgens mij voor het eerst in mijn leven, behoorlijk georganiseerd voor de kerstdagen. De kerst is nog nooit mijn sterkste kant geweest, maar nu wilde ik er gewoonweg wat leuks van maken. De planning voor het eten was op tijd klaar en ook de boodschappen waren op tijd binnen.

Omdat we vanmiddag gezellig bezoek krijgen om de Kerst samen in te luiden, ben ik op tijd begonnen met het maken van lekkere hapjes.
In lange tijd hebben we geen stoofpeertjes gehad en dit vond ik een uitgelezen kans om ze weer eens klaar te maken. Bovendien vind ik het een echt Kerstgerecht, nu maar hopen dat ook onze gasten ze lekker vinden.



Daarnaast heb ik lekkere sausjes klaargemaakt voor bij de gehaktballetjes. De roomwitte saus is een honing-mosterd saus, de iets gekleurde is bbq saus. Het recept van beide sausjes staat ook op mijn Pinterest account (jacquelines creaties), dus kijk daar vooral ook eens. 
Het recept van beide sausjes staat ook op mijn Pinterestaccount (jacquelines creaties, dus kijk daar vooral ook eens.

Wellicht kom je nog meer leuke en lekkere dingen tegen.
H
Ook mogen zoete dingen op een dag als vandaag volgens mij niet ontbreken. Vandaar dat ik gisteren nog wat cupcakes en koekjes in de oven heb gedaan. Als alles net zo lekker is als dat ze er op de foto uit zien, dan moet het wat eten betreft gewoon een geslaagde middag worden.
Natuurlijk heb ik niet al deze lekkere dingen alleen gemaakt. Ik ben echt supergoed door het thuisfront, lekker makkelijk, maar ook supergezellig.



Goed gescoord bij het groffe vuil

Al een tijdje zijn we bezig met een hondje. Na heel goed overwegen, hebben we een lief beestje besteld bij een kennel. Daar het beestje pas half december is geboren, is geduld van onze kant geboden. Het spreekt voor zich dat we het lieve beestje niet gelijk na de geboorte kunnen ophalen. Eerst even rustig groter groeien, gecheckt worden e.d.

Afgelopen week moest ik naar het grove vuil om een oude vloer weg te brengen. Net toen ik van alle troep af was, zag ik een bus van de kringloopwinkel een dorp verderop. Ze hadden deze mand aan de kant gezet om ook weg te gooien. Ik keek werkelijk mijn ogen uit.

Zou dit niet de ideale reismand zijn voor ons nieuwe hondje? Vragen staat vrij en gelukkig mocht ik de mand meenemen.

Wat een leuke verrassing. Het thuisfront was, net als ik, echt blij verrast met mijn nieuwe aanwinst.

Het enige was dat de sluiting kapot was, maar met een handige man in huis en zelf als creatief persoon, moest daar wel een oplossing voor zijn. Zo gezegd zo gedaan.

Wel willen we de mand van binnen nog voorzien van een lekkere zachte bekleding, maar ook dat moet prima te doen zijn. Met leuke stofjes en een goede naaimachine kom je volgens mij een heel eind.

Ook hebben we besloten dat we de reismand, waar we 'm voor willen gebruiken, nog moet worden voorzien van wat leuke roze lintjes.


 WELKOM LIEF HONDJE, JE BENT VAN HARTE WELKOM!!!!!!!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten