woensdag 24 oktober 2018

Mijn lockmachine .... doet het toch weer

Handige Harry
Vorige week ben ik begonnen met een leuk jurkje (no. 18) uit de Knipmode van september 2015. Ondanks dat ik denk dat je tricot niet hoeft af te werken omdat het toch niet rafelt, vind ik het afwerken met de lockmachine er toch wel netjes uit zien. Tot mijn grote irritatie, wilde het lieve beestje niet werken (ik heb al sinds jaar en dag een Brother en moet er niet aan denken dat 'ie het niet meer doet). Gelukkig heeft manlief (nee, hij heet geen Harry) 2 rechterhanden en bovendien meer geduld dan ik. Nadat de machine deels uit elkaar gehaald is, kwamen we er al gauw achter dat het binnenwerk een lading stof had opgeslokt, niet geheel handig dus. Heel voorzichtig, met de stofzuiger, het stof eruit gehaald en vervolgens de machine weer in elkaar gezet. Vervolgens heb ik de machine geprobeerd (ja, proeflapjes binnen handbereik zijn altijd handig) en het leek goed te gaan, totdat ..... er 1 van beide naalden brak, gruwel. Naalden vervangen kan ik gelukkig zelf en met enige moeite zit er een nieuwe naald in en wat denk je? Ja hoor, mijn machine loopt weer volledig gesmeerd, wat ben ik er blij mee.

Jurkje no. 18 uit de Knipmode
Zoals hierboven al vermeld, heb ik jurkje no. 18 uit een wat oudere Knipmode uitgeknipt. Rijgen vind ik een lading werk, echter, het helpt mij nog steeds prima, dus, met een kop koffie erbij, is dat rijgen nog wel een keer gedaan. Voor het rijgwerk heb ik eerst nog de coupenaden verschoven en de juiste maten gecheckt.

Omdat ik er meestal niet aan toe kom om een dagdeel of zelfs een hele dag door te werken, naai ik een kledingstuk dus in delen, maar goed, dat maakt niet uit, beetje bij beetje komt een kledingstuk meestal altijd wel af.
Vandaag had ik tijd om de zijnaden, die ik gisteren al aan elkaar had gespeld, in elkaar te zetten. Om eerlijk te zijn, naai ik een shirt of een jurkje meestal niet volgens de regels in elkaar. Ik weet dat ik eerst de schouders en zijnaden van voor- en achterpand aan elkaar moet naaien en pas dan moet beginnen aan de mouwen erin zetten. Echter, ik vind het veel makkelijker om eerst de schoudernaden van voor- en achterpand aan elkaar te naaien, de mouwen in te zetten en dan de mouwen en zijnaden in 1x door te naaien van mouw tot onderpand, heb ik bij dit jurkje dus ook gedaan.

Tussendoor heb ik het jurkje wel even gepast en, zoals ik eigenlijk al verwachtte, was jurkje jurk geworden en was bij mijn lengte (1.62 mtr) ietwat te lang, hetgeen voor mij inhoudt dat 'ie over de knie valt, niet mijn idee dus. Na wat afmeten en spelden is het jurkje wat ruimer boven de knie geworden (had stiekem ook niet gehoeven, maar ok, ik eerlijkheidshalve vallen mijn benen nog wel mee). Nu dus alleen nog afnaaien en een beleg in voor- en achterhals naaien en klaar is jurk.
Ik zit alleen nog te bedenken waar ik mijn label wil naaien. Meestal vind ik die dingen mega kriebelen in de nek en ik zit me dus af te vragen, waarom niet ergens op een nette plek aan de buitenkant?
Nu alleen nog een leuke panty erbij en eens kijken of ik nog ergens leuke passende oorbellen heb liggen (daar kan ik dus echt niet zonder).







Geen opmerkingen:

Een reactie posten