zondag 8 oktober 2017

Tomatensaus en meer

Tomatensaus
Al maanden heb ik het plan om zelf maar eens tomatensaus te maken. Na een gebrek aan tijd, zin en allerlei smoezen, ben ik er eindelijk ... de tomatensaus is aan het einde van afgelopen week ontstaan.
Na enig googelen heb ik het recept van www.chickslovefood.com gehaald.





Uit eigen beweging heb ik de tomaten wel ontdaan van hun velletje, chique gezegd pliceren. De reden achter het pliceren is dat velletjes moeilijk oplossen is sausen, soepen e.d. Het is een lekker simpel klusje en zo gebeurd.


En hoe je dat doet pliceren: heel simpel. Haal de kroontjes van de tomaat en snijd aan de bolle (onder)kant een vierkantje. Leg de tomaten vervolgens ongeveer 10 seconden in heet  water, haal ze eruit om te voorkomen dat ze verder koken en haan dan heel simpel met een schilmesje het velletje eraf.


Naast de tomaten ook nog ui, bleekselderij en basilicum (in mijn geval uit de vriezer) en een blikje tomatenpuree (zie recept) toegevoegd. Na het geheel een uurtje al roerend te hebben laten pruttelen, laten afkoelen en toen in de blender gehad.
Last but not least de potten (Xenos) gevuld, stickertje erop en in de vriezer.





Pittenzak
Ruim een week geleden kregen we het griepvirus op bezoek, bah. De pittenzak die we hadden deed goede zaken, maar sleet met de dag een beetje harder. Om volledige slijtage en het niet meer werken van het lieve beestje voor te zijn, gelijk maar besloten een nieuwe te maken. Met wat stukjes stof die al tijden op een goed doel in de kast lagen te wachten, eerst een binnenzak gemaakt.



De zak gevuld, dichtgenaaid en er vervolgens een buitenzak omheen genaaid, dit in de hoop dat slijtage even wat minder snel gaat.Nadat de eerste zak gevuld was, had ik nog voldoende pitten over voor een 2e zak en waarom ook niet. 




Het is zo'n simpel en tegelijkertijd ook zo'n dankbaar klusje, was het maken van de 2e zak ook al vlot geregeld.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten